Gå till innehåll

HANDBOLL VÄST

HANDBOLL VÄST

Foto: Markus Amplifyphoto

Ekonomisk ersättning för skolbesök - genererade rekord för IK Sävehof

Föreningar inom Handbollförbundet Väst har möjlighet att få ersättning för skolbesök som genomförs fram till 31 december 2024. Skolbesök är en bra grund för att få barn att börja spela handboll i just din förening. Ett exempel på en förening som lyckats bra med sina skolbesök är IK Sävehof, som under förra hösten slog rekord i antal anmälda barn till handbollskolan.

Handbollförbundet Västs Föreningsutveckling- och rekryteringskommitté vill återigen hjälpa till med att få igång skolbesök i skolorna inom vårt distrikt. Samtliga ungdomsföreningar som deltar i skolbesök i årskurs 1-3 ges möjlighet att få en ersättning med 200kr/lektion (max 2 besök/hel klass). Gäller för besök fram till 31/12.

Svar angående din förenings plan för skolbesök denna säsong ska vara inne hos oss senast 10 september. Skicka ert svar till tobias.kuller@handbollvast.se.

Alla förutsättningar och information om skolbesök finner ni här >>

Skolbesöken genererade ett rekord i antal anmälda barn

Ett gott exempel gällande skolbesök är IK Sävehof. Under förra hösten gjorde de skolbesök vilket innebar ett rekord gällande anmälda barn till handbollskolan (födda 2016). Det var 107 pojkar och 128 flickor. Besöken innebar även 33 anmälda födda 2015, alltså till de grupper som redan hade spelat 1 år.

Felicia Granat i IK Sävehof spelar i damlaget och har både ansvarat för uppbokning av skolor och även haft en hel del lektioner föregående säsong. Hon svarade på några frågor kopplat till skolbesök inom IK Sävehof.

Hur arbetar ni i IK Sävehof med skolbesök?

Vi bestämmer i samråd med rektor och idrottslärare på respektive grundskola i Partille Kommun en idrottslektion som passar för besök, besöket faller alltså på elevernas ordinarie lektionstid. Vi genomför lektioner för alla klasser i åk 1 och 2 på skolan. I kommunen finns 10 olika skolor med sammanlagt 46 klasser. Målet är, likt förra året att vara ute i alla 46 klasser och därmed 46 idrottslektioner.

Vad gör ni på besöken?

På varje besök är två instruktörer närvarande, som är spelare från dam - och herrlaget. På lektionerna läggs störst fokus på bollglädje och lek. Mycket ”bli kompis med bollen” övningar och lek med boll. Där brukar jag även känna av under passen vart nivån ligger, då vissa klasser löser övningar utan problem som andra kan uppleva som utmanande. Det är viktigt att hitta en bra nivå, de ska vara utmanande men de ska ha möjlighet att lyckas.

Vad är den största utmaningen enligt dig?

Största utmaningen upplever jag är att eleverna ska va i rörelse så mycket som möjligt. Minimera köer och maximiera aktivitet. Detta kan ibland vara svårt när man möts av idrottshallar som är väldigt små. Jag vill tro att det är den största faktorn till att det är så många elever som vill börja, för att det har haft kul på lektionen!

Vad för tips har ni till föreningar som inte arbetat med skolbesök tidigare?

Det jag tror är viktigt att tänka på för en ny förening som inte testat skolbesök är att ge instruktörerna tips och råd på övningar när man är ute i de yngre klasserna. Spelarna i dam- och herrlaget som gör våra skolbesök har varit ute på en del besök genom åren och även instrurerat på vårat egna handball camp. Vi har även fadderlag vi besöker och det finns några som hjälper till i yngre lag. Därav har många spelare rätt bra koll på roliga övningar och vad man kan göra ute i klasserna. Alla kan vi handboll men ibland kan de va svårt att hitta en nivå på övningar som funkar bra för åldern, då det inte riktigt är vad man själv gör på sina träningar. Ta hjälp av tränare för de yngre åldrarna och fokusera på glädje! Man märker ganska fort ifall eleverna börjar bli uttråkade.

Ett annat tips, som man ibland inte tänker på är att ta hjälp av idrottsläraren på plats. Det är instruktörerna som ska hålla i lektionen men det är idrottsläraren som är elevens trygga punkt. Det är inte lätt att ta hand om 20-30 individer som man inte känner. Jag brukar alltid gilla att bolla ens idéer för lektionen på plats innan lektionens start. Då får man ofta svar på om ens övningar/lekar passar klassen och om det är något man bör veta. Min upplevelse är att det kan skilja sig mycket mellan klasserna på respektive skola men också mellan parallellerna. Ta hjälp av idrottsläraren och bolla idéer för det är hen som känner eleverna bäst!

Publicerad: 2024-08-23

Senast uppdaterad: 2024-08-23

Författare: Louise Idebäck

Intressant? Dela gärna!